Terapeutické programy pro děti s jinakostí
Milí rodiče, víme, že péče o dítě se specifickými potřebami (ať už malé, nebo dospělé) může být někdy náročná i osamělá. Možná vaše dítě prožívá svět jinak – je citlivé, neklidné nebo nenacházíte kolektiv, ve kterém by mělo své místo. Možná jste unavení z hledání prostředí, kde by bylo opravdu přijato takové, jaké je.
Chceme vám říct: takový prostor existuje. Naše terapeutické programy dětem nabízejí klid, radost z pohybu a možnost být samy sebou – bez tlaku na výkon, s respektem k jejich jedinečnosti. Nezaměřujeme se na limity dětí, ale vidíme krásu a bohatost jejich vnitřního světa.
Co je tanečně pohybová a somatická terapie?
Tanečně pohybová a somatická terapie jsou jemné, celostní přístupy, které propojují tělo, emoce a vztahy. Pomáhají dětem uvolnit napětí, regulovat nervový systém a nacházet v sobě pocit jistoty a klidu.
Nezaměřujeme se na výkon ani na nácvik tanečních prvků. Podstatný je přirozený pohyb, v němž se zrcadlí osobnost a jedinečnost dítěte. Pohyb vnímáme jako prostředek sebevyjádření, komunikace a propojení se sebou i s druhými.
Terapie je bezpečným místem, kde je dítě viděno a přijímáno. Teprve když se cítí přijaté, může si skrze tělesný zážitek a pohybový dialog lépe uvědomovat samo sebe, objevovat nové možnosti a nacházet vnitřní stabilitu. Postupně, v individuálním tempu každého dítěte, tak může docházet ke změně, učení a léčení.
Tento přístup je vhodný i pro děti, které nemluví, mají omezenou pohyblivost nebo u více direktivních metod odmítají spolupracovat.
Jak pracujeme
Terapie s dětmi probíhá nejčastěji formou hry, improvizace a pohybového dialogu. Využíváme také rytmus, dotek a psychomotorické pomůcky, které podporují kontakt, motivaci, soustředění a smyslové vnímání.
Základem je vztah založený na důvěře a bezpečí. Teprve když je tento vztah navázán, přichází cílené učení – jemné podněty, které dítěti pomáhají lépe vnímat své tělo i emoce, objevovat nové způsoby sebevyjádření a propojení s druhými.
Pracujeme individuálně i se skupinami. V individuální terapii je prostor pro hlubší naladění na dítě a přizpůsobení průběhu setkání jeho aktuálním potřebám. Skupinová terapie má pevnější strukturu a přináší cenný zážitek, že dítě je součástí skupiny, ve které se může učit prostřednictvím nápodoby a interakcí s druhými. Společné pro obě formy je bezpečné a laskavé prostředí, kde jsou děti viděny a přijímány takové, jaké jsou. Společně s vámi vybereme formu terapie, která nejlépe odpovídá potřebám a možnostem vašeho dítěte.
Individuální terapie
V individuální terapii věnujeme dítěti plnou pozornost. Používáme jemné přístupy, jako je zrcadlení – ladíme se na pohyb a vnitřní prožívání dítěte a citlivě ho následujeme. Nasloucháme mu tělem – skrze pohyb, dech, rytmus, ticho i smích. Zrcadlení není výuka ani oprava, ale tichý dialog tělem, který může být hluboce léčivý – i bez jediného slova.
Dítě zde může zažít pocit, že je skutečně vnímáno a přijímáno takové, jaké je. Tím roste jeho sebe-vědomí, vnitřní stabilita i schopnost prožívat radost a úspěch.
Individuální terapie přináší dětem zejména:
- budování důvěry a pocitu bezpečí ve vzájemném vztahu i ve vlastním těle,
- podporu při zvládání následků raných traumat (např. komplikace při porodu, pobyt v inkubátoru, odloučení od matky, bolestivé zákroky apod.),
- vyjádření pocitů beze slov prostřednictvím pohybu a tělesného prožitku,
- objevování možností vlastního těla a učení nových pohybových vzorců,
- rozšiřování pohybového repertoáru a integraci změn do každodenního života,
možnost posouvat své limity vlastním tempem.
Skupinová terapie
Ve skupinové terapii mohou být děti samy sebou a zároveň zažít, jaké je to být součástí skupiny. Setkání probíhají v malé skupině 6–8 dětí, kterým se věnují dvě zkušené terapeutky. Lekce mají jasnou, ale pružnou strukturu, která dětem poskytuje pocit jistoty. Je zde prostor jak pro spontánní pohyb, tak pro cílené učení.
Skupinové prostředí přináší radost ze spolubytí a dává možnost učit se skrze vztahy.
Skupinová terapie dětem přináší zejména:
- radost z pohybu a svobodného sebevyjádření, bez hodnocení a tlaku na výkon,
- učení prostřednictvím nápodoby a kontaktu s druhými,
- zlepšení koordinace a rozšiřování pohybového repertoáru přirozenou a hravou cestou,
- klid a odpočinek,
možnost být viděny a přijaty takové, jaké jsou – samy za sebe i jako součást skupiny.
FAQ – často kladené otázky
Může dítě přejít z individuální do skupinové terapie (nebo naopak)?
Ano. Někdy je vhodné začít individuálně a postupně přejít do skupiny, jindy je naopak potřeba přejít ze skupiny do individuální péče. V některých případech obě formy kombinujeme. Vše průběžně vyhodnocujeme a přizpůsobujeme aktuálním potřebám dítěte.
Může být rodič nebo pečující osoba přítomna u terapie?
- Skupinová terapie probíhá bez přítomnosti rodičů.
- V individuální terapii většinou pracujeme bez rodiče. U nových nebo velmi úzkostných dětí může být přítomnost rodiče v začátku důležitá. V takovém případě je rodič v roli tichého pozorovatele.
Vždy se domlouváme individuálně podle potřeb dítěte a fáze terapie.
Co s sebou na terapii?
Stačí lahev s pitím a pohodlné oblečení. V sále je teplo, podlaha je linoleum, proto doporučujeme:
- dlouhé nohavice pro pohyb na zemi,
- protiskluzové ponožky nebo taneční obuv s měkkou podrážkou, případně děti mohou být i bosky (obyčejné ponožky kloužou).
Co když má moje dítě špatný den a nechce spolupracovat?
Terapie je nedirektivní – respektujeme tempo a aktuální rozpoložení dítěte. Dítě nemusí „podávat výkon“, i pozorování, ticho nebo minimální pohyb mohou být součástí procesu.
Může terapie nahradit fyzioterapii, logopedii a podobné metody?
Ne, jde o jiný typ přístupu. Tanečně pohybová a somatická terapie může tyto přístupy doplnit, protože pracuje na úrovni těla, emocí a vztahů.
Jsou výsledky terapie viditelné hned?
Obvykle ne – terapie je dlouhodobý proces. Změny přicházejí postupně a v tempu dítěte.
Jak mohu dítě přihlásit?
Stačí vyplnit krátký registrační formulář, na jehož základě vás budeme telefonicky
Jak probíhá přijetí dítěte do programu?
- Vyplníte registrační formulář se základními informacemi.
- Telefonicky vás kontaktujeme a domluvíme se na zahájení adaptačního procesu.
- Dítě je přijato po úspěšném absolvování adaptačního balíčku (liší se pro individuální a skupinovou terapii).
Před zahájením programu uzavíráme s rodičem či pečující osobou smlouvu, kde jsou jasně stanoveny podmínky, délka programu, cena a další důležité informace.
Součástí terapie jsou také pravidelné konzultace s rodičem/pečující osobou.
Jaké jsou termíny, délka a cena terapií?
- Skupinová terapie: probíhá 3× ročně (jaro, podzim, zima) ve formě uzavřených cyklů (10–12 lekcí). Jedna lekce trvá 45 minut, cena je 350 Kč / lekce (platí se celá série předem). Do probíhající skupiny nelze vstupovat.
- Individuální terapie: flexibilní – lze se přihlásit kdykoliv během roku. Délka setkání se odvíjí od možností dítěte a může se postupně prodlužovat:
Zpracováváte citlivé údaje? Je přihlášení bezpečné?
Ano. Veškeré údaje zůstávají důvěrné a nakládáme s nimi v souladu s GDPR.
V tanečně pohybové terapii často „mluvíme tělem“ – třeba tím, že dítěti nasloucháme způsobem, jakým se hýbe, jak dýchá, jak se dívá, jak blízko nás chce mít. Někdy stačí jen být spolu v klidu, v pohybu, v rytmu – a vzniká hluboké propojení.
Kde se programy konají?
Všechny individuální i skupinové lekce probíhají v příjemném prostředí: Studio Tlukot, Novobranská 4, Brno (centrum)
Studio je snadno dostupné MHD. Možnost parkování je…
Věříme, že otevřená a partnerská spolupráce s rodinou je klíčem k tomu, aby se klient mohl skutečně posouvat a cítit bezpečně. Bez ní by naše práce nebyla úplná.
Vytváříme prostor, ve kterém dítě může:
- objevovat možnosti svého těla
- učit se nové vzorce pohybu, které mu prospívají,
- vyjádřit pocity, pro které nemá slova,
- najít klid, radost a propojení se sebou i druhými,
- posouvat svoje limity vlastním tempem, když je na to připravené
V terapeutické skupině je maximálně 8 dětí. Věnují se jim 2 lektorky – tanečně pohybová terapeutka a speciální pedagožka a 1 asistentka. Lektorky respektují individuální možnosti dětí a podporují je v rozvoji pohybových a psychosociálních dovedností.
Náplň lekcí má flexibilní strukturu a vždy se odvíjí od možností a potřeb konkrétní skupiny dětí. Lekce obsahují jak cílený vedený pohyb (pohybové hry, cvičení, básničky a písničky s pohybem), tak volný improvizovaný pohyb, při kterém se děti mohou svobodně projevit. Cíleně používáme psychomotorické pomůcky (šátky, míčky, padák, kroužky apod.), které pomáhají dětem se soustředit, rozvíjet smyslové vnímání a navazovat kontakt s ostatními.